Στο πλαίσιο του εγκεκριμένου ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA122 «Μεταμορφώνοντας τη δυναμική της τάξης: ΤΠΕ και καινοτόμες πρακτικές για ισότιμη εκπαίδευση», πραγματοποιήθηκε ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων του ΓΕΛ Ζευγολατιού σχετικά με τις επιμορφωτικές κινητικότητες που υλοποιήθηκαν στο Ελσίνκι και στη Σεβίλλη.
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί Τσελεπίδου Μαρία, Λούμπας Δημήτρης, Σταμούλη Ειρήνη και Τασιοπούλου Αικατερίνη παρουσίασαν τις γνώσεις, τις εμπειρίες και τις καλές πρακτικές που αποκόμισαν από τα ευρωπαϊκά σεμινάρια, με έμφαση στην ενίσχυση της συμπερίληψης, στη διαχείριση της διαφορετικότητας, στην αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης στη διδασκαλία, καθώς και στην υιοθέτηση καινοτόμων παιδαγωγικών προσεγγίσεων.
Η διάχυση των αποτελεσμάτων αποτέλεσε μια πολύτιμη ευκαιρία ανταλλαγής ιδεών και συνεργασίας, συμβάλλοντας στον κοινό στόχο της αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της δημιουργίας ενός σύγχρονου, συμπεριληπτικού και δημιουργικού σχολικού περιβάλλοντος για όλους τους μαθητές.
Για δεύτερη συνεχή χρονιά το σχολείο μας ανακυκλώνει πλαστικά μπουκάλια, αλουμινένια κουτάκια και χαρτί!
Ήδη από πέρσι έχουν τοποθετηθεί σε τάξεις και κοινόχρηστους χώρους του σχολείου κάδοι διαλογής των παραπάνω υλικών. Οι μαθητές/τριες κάνουν την αρχική διαλογή και στη συνέχεια τα τοποθετούν σε μεγαλύτερους κάδους στον προαύλιο χώρο του σχολείου. Από εκεί τα παραλαμβάνει η εταιρία ανακύκλωσης.
Φέτος η ανακύκλωση οργανώθηκε ακόμα καλύτερα, συμμετείχαν περισσότεροι μαθητές/τριες, αλλά και πολλοί εκπαιδευτικοί του σχολείου μας!
Για τη συγκεκριμένη δράση το σχολείο μας είναι ενταγμένο στο Διεθνές Δίκτυο “Οικολογικά Σχολεία”. Συντονίστρια της δράσης είναι η εκπαιδευτικός, Δέσποινα Μερτζανίδου, Βιολόγος.
Κατά το σχολικό έτος 2025-2026, πραγματοποιήθηκαν οι εξής δράσεις στο πλαίσιο του θεσμού του Συμβούλου Σχολικής Ζωής:
1. Δημιουργία Γραφείου Σχολικής Διαμεσολάβησης και ένταξη του σχολείου στο Πανελλήνιο Δίκτυο “Δίκτυο Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης “ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Σε συνέχεια του Ομίλου “Εργαστήρι Δεξιοτήτων Ζωής” κατά το σχολικό έτος 2024-2025, κατά τη διάρκεια του οποίου εκπαιδεύτηκαν 6 μαθητές/τριες του σχολείου ως Σχολικοί Διαμεσολαβητές/τριες, συστάθηκε Γραφείο Σχολικής Διαμεσολάβησης.
Για την επιτυχή λειτουργία του Γραφείου, έγιναν τα εξής:
α. επανειλλημμένες συναντήσεις της Συμβούλου Σχολικής Ζωής με τους Διαμεσολαβητές/τριες για την οργάνωση του Γραφείου και διενέργεια πειραματικών διαμεσολαβήσεων
β. ενημέρωση όλων των μαθητών/τριών του σχολείου για τη λειτουργία και τους στόχους της διαμεσολάβησης από του Διαμεσολαβητές/τριες και την Υπεύθυνη Σχολικής Ζωής
γ. σε περιπτώσεις διαπληκτισμού μεταξύ μαθητών/τριών, προτροπή των εμπλεκομένων να συμμετάσχουν σε διαμεσολάβηση
δ. συνεχιζόμενη κατάρτιση της Υπεύθυνης Σχολικής Ζωής σε τοπικά και εθνικά σεμινάρια σχολικής διαμεσολάβησης και πρόληψης- αντιμετώπισης της σχολικής βίας και εκφοβισμού
ε. Εκπαίδευση των μαθητών/τριών της Α και Β Λυκείου από την Υπεύθυνη Σχολικής Ζωής στη διεξαγωγή γόνιμου διαλόγου με χρήση τεχνικών της παιδαγωγικής Φρενέ
2. Συμβουλευτική μαθητών/τριών σε θέματα που τους απασχολούσαν και συζήτηση με άλλους συναδέλφους
3. Δράσεις υποστήριξης μαθητών/τριών με μαθησιακές δυσκολίες
α. συμβουλευτική γονέων – μαθητών και από κοινού επιλογή τακτικής υποστήριξης των μαθητών/τριών. Για παράδειγμα, προτροπή αξιολόγησης του μαθητής από ΚΕΔΑΣΥ, εξατομικευμένη διδασκαλία.
β.διοργάνωση σεμιναρίου ενδοσχολικής επιμόρφωσης για πρακτικές υποστήριξης μαθητών/τριών στο φάσμα του αυτισμού, με ομιλήτρια εξειδικευμένη και έμπειρη εκπαιδευτικό ειδικής αγωγή
γ. συνεργασία με το ΚΕΔΑΣΥ της Κορινθίας για τη διαχείριση συγκεκριμένου περιστατικού
δ. ενημέρωση και συζήτηση και προσπάθεια κοινής δράσης στο πλαίσιο του Συλλόγου Διδασκόντων
4. Συνεργασία και συζήτηση με γονείς και μαθητές/τριες για δυσκολίες στη συμπεριφορά, πχ κατάρτιση από κοινού σχεδίου αντιμετώπισης.
5. Επισταμένες παρεμβάσεις για την αποτροπή της σχολικής εγκατάλειψης
α. Συνεργασία με τη Διεύθυνση και την Κοινωνική Λειτουργό του Σχολείου, την Υπεύθυνη Παιδαγωγικής Ευθύνης και το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Βέλου-Βόχας
β. Επανειλημμένες τηλεφωνικές επαφές με την οικογένεια των παδιών, εντός και εκτός σχολικού ωραρίου
γ. Συζήτηση με τους μαθητές/τριες
6. Ενημέρωση και συνεργασία με Διεύθυνση και Σύλλογο Διδασκόντων
Εν κατά κλείδι, καταβλήθηκε η καλύτερη δυνατή προσπάθεια, πράγμα που διευκόλυνε σημαντικά η θετική στάση του συνόλου της σχολικής κοινότητας, Διεύθυνσης, Συναδέλφων, μαθητών/τριών και γονέων.
Σύμβουλος Σχολικής Ζωής κατά το έτος 2025-2026 ήταν η εκπαιδευτικός Δέσποινα Μερτζανίδου, Βιολόγος.
Η σχολική μας κοινότητα συνεχίζει να επενδύει στην ευρωπαϊκή προοπτική και τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της. Με εφόδιο τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους που αποκόμισαν στο πρόγραμμα κατάρτισης Erasmus+ με τίτλο «Cultivating Diversity and Inclusion» (Προάγοντας τη Διαφορετικότητα και τη Συμπερίληψη), το οποίο διοργανώθηκε από την Europass Teacher Academy στο Ελσίνκι στις 20-25 Απριλίου, οι καθηγήτριες Τσελεπίδου Μαρία (ΠΕ 01) και Τασιοπούλου Κατερίνα (ΠΕ 02) πραγματοποίησαν μια πρότυπη συνδιδασκαλία για τους μαθητές της Α’ Λυκείου. Η δράση, με τίτλο «All different – All equal», πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 8 Μαΐου τις δύο τελευταίες ώρες και είχε ως στόχο τη διαχείριση της πολυμορφίας και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και του σεβασμού μέσα στη σχολική κοινότητα.
Ομαδοσυνεργατικότητα και Ψηφιακά Εργαλεία
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε πολυπολιτισμικές ομάδες των 3-4 ατόμων και εργάστηκαν ενεργά στην τάξη. Η διδασκαλία απέκτησε διαδραστικό χαρακτήρα με τη χρήση κινητών τηλεφώνων, μέσω της εφαρμογής GooseChase, ενός ψηφιακού εργαλείου που προάγει τη συμπερίληψη.
Η Μεθοδολογία των «Κύκλων Ιστοριών» (Story Circles)
Κεντρικό εργαλείο της δράσης ήταν οι Story Circles, μια πρακτική μέθοδος για την ανάπτυξη διαπολιτισμικών δεξιοτήτων. Οι μαθητές συμμετείχαν σε:
Γύρο Γνωριμίας: Μοιράστηκαν ιστορίες μέσα από φωτογραφίες αντικειμένων που τους αντιπροσωπεύουν.
Γύρο Διαφορετικότητας: Ανακάλεσαν την πρώτη τους ανάμνηση από τη στιγμή που συνειδητοποίησαν τη «διαφορετικότητα».
Flashback Moment: Καλλιέργησαν την ενεργητική ακρόαση, επαναλαμβάνοντας το πιο αξιομνημόνευτο σημείο της ιστορίας των συμμαθητών τους.
Αναστοχασμός και Συμπεράσματα
Η δράση ολοκληρώθηκε με τη χρήση του εργαλείου OSEE (Observe, State, Explore, Evaluate) και τη συζήτηση των 3Cs (Connections, Concepts, Changes). Οι μαθητές αναζήτησαν συνδέσεις μεταξύ των εμπειριών τους και σκέφτηκαν πώς μπορούν να αλλάξουν τη στάση τους απέναντι στο «διαφορετικό».
Μέσα από αυτή την πρωτοβουλία, το σχολείο μας απέδειξε ότι η εκπαίδευση μπορεί να είναι ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται, αγκαλιάζει τη διαφορετικότητα και χτίζει σχέσεις σεβασμού και αλληλοκατανόησης.
Για δεύτερη συνεχή χρονιά το σχολείο μας υλοποιεί πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με τίτλο “Σπέρνοντας όνειρα”.
Στο πλαίσιο του προγράμματος έγιναν οι εξής δράσεις:
α. Παρατηρήσεις εδαφικής βιοποικιλότητας σε διάφορες θέσεις του σχολείου μας από μαθητές/τριες της Β Λυκείου, με επίκεντρο τον κήπο φαρμακευτικών φυτών
β. Δημιουργία Μητρώου Δέντρων για τα δέντρα του σχολείου μας, σε συνεργασία με τον Ομότιμο Καθηγητή του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος κ. Θεοχάρη Ζάγγα, και τον πιστοποιημένο arborist , Μηνά Τσακιρίδη. Η συγκεκριμένη δράση αποτελεί συνέχεια του περσινού περιβαλλοντικού προγράμματος, κατά το οποίο οι μαθητές/τριές μας είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τους δυο ειδικούς.
Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα το σχολείο μας είναι ενταγμένο στο Διεθνές Δίκτυο “Οικολογικά Σχολεία”. Συντονίστρια του προγράμματος είναι η εκπαιδευτικός, Δέσποινα Μερτζανίδου, Βιολόγος.
Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ Βασική Δράση 1 (ΚΑ1), οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας, Μαρία Τσελεπίδου και Δημήτρης Λούμπας, ταξίδεψαν στην ιστορική και πανέμορφη Σεβίλλη της Ισπανίας από τις 11 έως τις 15 Μαΐου.
Σκοπός της πενθήμερης κινητικότητάς τους ήταν η συμμετοχή στο καινοτόμο επιμορφωτικό πρόγραμμα με τίτλο «Digital Tools + A.I», το οποίο εστίασε στην ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση.
Μέσα από ένα εντατικό και άκρως βιωματικό σεμινάριο ψηφιακών εργαλείων, οι δύο εκπαιδευτικοί εκπαιδεύτηκαν σε σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας που μεταμορφώνουν τη σχολική τάξη, καθιστώντας το μάθημα πιο διαδραστικό, ακριβές και ελκυστικό για τους μαθητές.
Ενότητα Α’: Τα Βασικά Εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης
Κατά τις πρώτες ημέρες της επιμόρφωσης, η Μαρία και ο Δημήτρης εξοικειώθηκαν με τον πυρήνα των εργαλείων AI:
ChatGPT (o1/4o): Αναδείχθηκε ως το ιδανικό εργαλείο για δημιουργικότητα και δραστηριότητες “παιχνιδιού ρόλων” (role-play), βοηθώντας τους μαθητές να μπουν σε σενάρια “Τι θα γινόταν αν…”.
Perplexity: Εξερευνήθηκε ως το απόλυτο εργαλείο για ασφαλή βιβλιογραφική έρευνα, καθώς δεν “μαντεύει” πληροφορίες αλλά παραθέτει επαληθευμένη βιβλιογραφία και πηγές.
NotebookLM: Παρουσιάστηκε ως ο “Βοηθός του Βιβλίου”. Λειτουργεί με 100% ακρίβεια χωρίς “ψευδαισθήσεις” (hallucinations), καθώς αντλεί δεδομένα αποκλειστικά από τα έγγραφα (π.χ. PDF του σχολικού βιβλίου) που του τροφοδοτεί ο εκπαιδευτικός.
Google Gemini: Αξιοποιήθηκε για τις δυνατότητες οπτικοποίησης που προσφέρει, την ανάλυση εικόνων/videos, αλλά και τη σύνδεσή του με τους χάρτες της Google για την καλύτερη κατανόηση της γεωγραφίας.
Comet & Atlas (Agentic Browsers): Εργαλεία σχεδιασμένα για την αυτοματοποίηση χρονοβόρων εργασιών (task-oriented), όπως η οργάνωση μιας εκδρομής ή η σύνταξη επίσημων email.
Ενότητα Β’: Δημιουργία Ασκήσεων & Gamification
Η επιμόρφωση στη Σεβίλλη περιλάμβανε επίσης πρακτική εξάσκηση στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού με τη βοήθεια της τεχνολογίας:
MagicSchool AI: Γνωστό ως “Η Μηχανή των Ασκήσεων”, επέτρεψε στους εκπαιδευτικούς να παράγουν εκπαιδευτικό περιεχόμενο, quiz πολλαπλής επιλογής και σταυρόλεξα κυριολεκτικά μέσα σε 1 λεπτό.
Genially: Αποτέλεσε το βασικό εργαλείο για “Gamification” (παιχνιδοποίηση της μάθησης). Οι συμμετέχοντες εκπαιδεύτηκαν στο πώς να σχεδιάζουν διαδραστικούς χάρτες και εκπαιδευτικά «Escape Rooms».
Ενότητα Γ’: Οργάνωση του Ψηφιακού Γραφείου
Για να μπορέσουν να αξιοποιηθούν όλα τα παραπάνω στην καθημερινότητα, το σεμινάριο ολοκληρώθηκε με την εκμάθηση του Symbaloo. Το Symbaloo αποτελεί το ψηφιακό γραφείο του εκπαιδευτικού, όπου όλα τα εργαλεία AI οργανώνονται σε μία οθόνη (Webmix) μέσω εικονιδίων (tiles). Αυτό εξασφαλίζει γρήγορη πρόσβαση και εύκολο διαμοιρασμό των πηγών στους μαθητές.
Το Μεγάλο Όφελος: Εξοικονόμηση Χρόνου & Κριτική Σκέψη
Το σπουδαιότερο συμπέρασμα από την επιμόρφωση των συναδέλφων στη Σεβίλλη είναι η τεράστια εξοικονόμηση χρόνου. Συνδυάζοντας εργαλεία όπως το MagicSchool και το Genially, ο χρόνος προετοιμασίας του υλικού μειώνεται εντυπωσιακά κατά 80%. Εργασίες που παλαιότερα απαιτούσαν 4-5 ώρες, πλέον ολοκληρώνονται σε λιγότερο από 45 λεπτά.
Αυτός ο κερδισμένος χρόνος είναι ανεκτίμητος, καθώς επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να εστιάσουν στην ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας: στον περισσότερο χρόνο για την κριτική ανάλυση των πηγών μέσα στην τάξη.
Η Μαρία Τσελεπίδου και ο Δημήτρης Λούμπας επέστρεψαν από τη Σεβίλλη γεμάτοι νέες ιδέες, έτοιμοι να εντάξουν αυτό το νέο ψηφιακό workflow (Οργάνωση, Ανάλυση, Δημιουργία, Εμβάθυνση) στο σχολείο μας, εγκαινιάζοντας ένα νέο, ψηφιακό κεφάλαιο στην εκπαιδευτική μας κοινότητα.